A KFE a HVG-ben

A középiskolai jelentkezés menete a 8 vagy 6 évfolyamos intézményekbe

A HVG Rangsor 2022-es kiadványában nem csupán a legjobb 100 gimnázium listája található meg, hanem megjelent egy cikk is a felvételire való felkészüléssel kapcsolatban.

A cikkben jelentős szerep jutott a Középiskolai Felvétel Előkészítőnek is, hiszen vezető tanárunk, Horváth Katalin is nyilatkozott a lapnak.

A cikk arról tájékoztat, hogy rengeteg féle képzés létezik a felvételi előtt álló diákok számára, kezdve a magántanároktól a különféle oktatási centrumokig. Választhatunk akár egyhetes nyári szuperintenzív tanfolyamot, de akár két éves előkészítőt is.

Mi abban hiszünk, hogy a leghatékonyabb megoldás a középút, hiszen idő kell ahhoz, hogy a szükséges tudást átadjuk és az be is épüljön, de a túl korai kezdésnek is megvannak a hátrányai. Matematika és magyar kurzusaink azért tartanak 12 héten keresztül, hogy legyen idő az új ismeretek átadására és begyakorlására is.

A cikk szerint nem véletlenül épülhetett egy egész üzletág a középiskolai felvételikre, hiszen a diákok továbbtanulása nagy mértékben függ attól, hogy hány pontot sikerül szerezniük a központi írásbeli felvételin.

A középiskolák háromféle szempont szerint rangsorolhatják a hozzájuk jelentkező diákokat:

  • Csak a diákok általános iskolai eredményeit veszik figyelembe.
  • Az általános iskolai eredmények mellett a központi írásbeli vizsgán elért pontszámok is számítanak.
  • A szóbeli vizsga pontszámait is beszámítják az iskolai eredmények és az írásbeli mellett.

A HVG cikke arról is beszámol, hogy a pontszámítási szabályok iskolánként eltérnek, vannak olyan alapszabályok, amelyek mindenhol érvényesek. Ilyen például az, hogy az írásbeli vizsga az összpontszám minimum felét adja. Abban az esetben, ha a középiskola a szóbeli vizsgát is beszámítja, akkor annak eredménye az összpontszám maximum 25 százaléka lehet.

A központi írásbeli felvételi vizsga nem kötelező. Csak azoknak kell megírniuk, akik olyan intézményben szeretnének továbbtanulni, ahol ennek a vizsgának az eredményét is figyelembe veszik a felvételi pontszámításnál.

Azok az általános iskolások, akik jelentkeznek a felvételi vizsgára, azoknak matematikából és magyarból kell számot adniuk a tudásukról. Mindenki ugyanazt a feladatsort írja, hiszen országosan egységes feladatlapot kell kitölteniük a gyerekeknek, melyre tantárgyanként 45 percük van.

A cikk arra is kitér, hogy az előző évben tízből hat felvételizőnek szüksége volt a központi felvételi vizsgára. A vizsga tesztjei eltérnek az általános iskolában megszokott feladattípusoktól, hiszen itt nem csupán a tananyag számonkéréséről van szó. A vizsgán elsősorban a kreativitást, a feladatmegoldó készséget, a problémaérzékenységet, a logikát, a szövegértési és szövegalkotási, valamint a gondolkodási képességet mérik.

Az iskolai felkészülés mellett mindenképp jól jöhet egy kis plusz segítség, nem csupán a vizsga szokatlan elvárásrendszere miatt, hanem azért is, mert a jobb iskolákba akár többszörös túljelentkezés is lehet. Így könnyen előfordulhat, hogy egy-két pont is számít a sikeres felvételi szempontjából.

A 10-12 hetes felvételi előkészítők lehetnek a leghatékonyabbak, hiszen a felvételin a korábbi évek és a felvételikor még befejezetlen tanév első félévének tananyaga fordulhat elő. A cikk szerint akkor érdemes elkezdeni a felkészülést, amikor a diákok a vizsgán elvárható tárgyi tudás nagy részét már elsajátították.

A kurzusok ára attól is függ, hogy tantermi vagy online előkészítőről van-e szó, illetve, hogy csak az írásbelire vagy a szóbelire is felkészít-e.

A Középiskolai Felvételi Előkészítő olyan lehetőségeket nyújt számotokra a felkészülés során, amelyekkel maximálisan fel tudtok készülni a felvételi vizsgára. Tantermi előkészítőink mellett online kurzusainkat is választhatjátok, amennyiben otthonról kényelmesebb számotokra a felkészülés vagy nincs a közeletekben tantermi előkészítő. Mi az írásbeli mellett a szóbelire is felkészítünk, ha ezt az opciót választod. Mindezeken felül próbavizsgát és rugalmas pótlási lehetőséget is biztosítunk gyermeked számára az írásbeli és a szóbeli előkészítő kurzusainkon.

A cikkben megszólal Horváth Katalin, központunk vezető tanára, aki szerint a felkészülést az adott év szeptemberében érdemes elkezdeni, és egy négy-öt hónapig tartó kurzus jó választás lehet.

Ennek oka, hogy „A felvételin óriási mennyiségű tananyagból kérdeznek, ráadásul nem a tanórákon megtanult és elsajátított formában. A tanulónak idő kell ahhoz, hogy a megszerzett tudása rögzüljön, leülepedjen, és az is időbe telik, míg hozzászokik az újszerű feladattípusokhoz.”

Kati szerint az egy-két éves tanfolyamokra járó diákok „túl korán” kezdik el a felkészülést, mivel a gyerekek ennyi idővel a felvételi előtt még nem szerezték meg azt a tudást, amire építeni lehetne. Az online oktatással kapcsolatban pedig a következőket nyilatkozta: „A diákoktól függ, hogy az oktatás melyik formáját kedvelik jobban. Vannak, akik a járványhelyzet miatt inkább az otthoni körülményeket preferálják, míg mások a személyes kapcsolathoz ragaszkodnak. Az online oktatás hatékonysága nagyrészt a tanár felkészültségén múlik, ennek az oktatási formának is lehet olyan megvalósítási módja, amely teljesen célravezető és hatékony.”

Mi tapasztalatból is tudjuk, hogy van lehetőség arra, hogy az online óra is nagyrészt úgy működjön, mint a tantermi oktatás, hiszen a diákok kérdezhetnek, ha valamit nem értenek, a tanárok pedig reagálhatnak a visszajelzésekre.

Vezető tanárunk azt is elmondta a HVG-nek, hogy a felkészítés sikere a tanulók hozzáállásán is múlik, hiszen elengedhetetlen az otthoni gyakorlás is. Ez azért fontos, mert így szerezhetik meg azt a rutint, amire a vizsgán szükségük lesz. Fontos, hogy a gyerekek nagy része a felvételin kerül először vizsgaszituációba és a rendelkezésre álló 45 perc pedig kifejezetten kevés. A tapasztalatok szerint a vizsgán azok szerepelnek a legjobban, akik jól osztják be az idejüket és kitapasztalják, hogy mely feladattípusokra kell több időt szánniuk.

Kati osztja a pedagógusok és pszichológusok azon véleményét, miszerint a sikerhez a szülői támogatásra is szükség van. Azt tanácsolja, hogy szülőként segítsük gyermekünket azzal, hogy csökkentjük a nyomásérzetet például azzal, hogy több iskolát is megjelölünk, így a gyermek érzi, hogy van választási lehetősége.

Az eredeti cikket az alábbi képeken találod.